درمان تنگی کانال کارپال

تنگی کانال کارپال ماهیت محکم استخوانی و فیبری دارد که از استخوان‌های مچ و رباط عرضی ساخته شده است. تونل کارپال مشابه تونلی است که اجزایی مانند تاندون‌ها و عصب از ساعد وارد مچ دست می‌شوند.
در اثر فشرده شدن عصب مدین در مچ به داخل تونل کارپ موجب ایجاد سندروم تنگی کانال کارپال می‌شود.
با استفاده از خدمات مراکز معتبر ماساژ در اصفهان می‌توان این مشکل را بر طرف کرد.

این سندروم بیشتر در بین تایپیست‌ها شایع است که نسبت آن در بین خانم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان است. علائم و نشانه‌های تنگی کانال کارپال عبارت است از:

  • ضعف دست
  • گزگز شدن دست
  • بی‌حسی
  • تیر کشیدن مچ

ماساژ تنگی کانال کارپال یا ماساژ تاندون‌های خم کننده که موجب کاهش تنگی و فشار، تحریک عصب زیرین و درد می‌شود. روش‌های متعددی برای از بین بردن سندرم تنگی کانال کارپال وجود دارد اعم از:

1. افلوراژ

به حرکات دایره‌ای شکل با کف دست که موجب بالا رفتن جریان خون در یک نقطه خاص می‌شود تا باعث گرم شدن و برای ماساژ عمیق‌تر آماده شود.

2. اصطکاک

این شیوه به عنوان تسکین دهنده بافت‌های آسیب دیده و کاهش تورم، فشار محکمی به بخش‌های پایین مچ دست وارد می‌کند، سپس بازوها به سمت آرنج به آرامی حرکت می‌کنند.

3. لرزاندن

لرزش بازوها می‌تواند به تدریج به کم شدن درد کمک کنند تا ماهیچه ریلکس شود. ماساژ تنگی کانال کارپال صرفا 3 دقیقه به طور می‌انجامد اعم از:

  • افلوراژ 30 ثانیه
  • اصطکاک 60 ثانیه
  • پتریساژ 30 ثانیه
  • لرزاندن 30 ثانیه

شما خودتان به راحتی می‌توانید این ماساژ را انجام دهید. ماساژ تنگی کانال کارپال تحت تاثیر فشرده‌سازی عصب مدیان به وجود می‌آید. تمرینات عصبی نظیر کشش عصب تحریک شده باعث کاهش فشرده‌سازی و درد بسیار کمک کننده است و به شما این اجازه را می‌دهد تا آزادتر حرکت کند.
برای انجام این نوع تمرینات می‌توان مچ دست و انگشتان را در شش حالت حرکت داد از جمله:

زمانی که مچ دست در حالت طبیعی قرار دارد انگشتان خود را خم کنید تا مشت شوند.
با قرار گرفتن مچ دست در حالت طبیعی، انگشتان شما به سمت بالا کشیده خواهند شد و انگشت شست خود را هم راستای سایر انگشتان خود قرار دهید.

هنگامی که انگشتان شما به سمت بالا کشیده شده است باید مچ دست را به سمت عقب خم کنید. زمانی که انگشتان و مچ به عقب کشیده شده انگشت شست را از انگشتان به سمت جلو بکشید و دور کنید. با چرخش کف دست خود به سمت صورت، وضعیت قبلی حفظ کنید.
همانند وضعیت قبلی انگشت شست را با دست دیگر خیلی آرام به عقب بکشید. هر کدام از این وضعیت‌ها را به مدت 5 ثانیه نگه دارید و هر کدام را 10 مرتبه تکرار کنید.

برای انجام دادن این دست از تمرینات انگشتان در 5 موقعیت باید حرکت کنند:

  1. مستقیم: انگشتان عمودی را مستقیما به سمت بالا نگه دارید.
  2. قلاب: صرفا نوک انگشتان خود را به سمت کف دست خم کنید.
  3. مشت: انگشتان خود را تا انت‌ها خم کنید تا مشت شوند.
  4. روی میز: انگشتان خود را به صورت افقی مستقیم قرار دهید تا دست شما زاویه 90 درجه ایجاد شود.
  5. مشت مستقیم: وضعیت فعلی خود را حفظ کنید سپس نوک انگشتان خود را به سمت کف دست خم کنید.

کشش عضلات خم کننده انگشت باعث کاهش تنگی عضلات و التهاب تاندون‌های خم کننده ناشی از تونل کارپال کمک می‌کند.
از طریق دست خود می‌توانید انگشتان خود را به سمت عقب هدایت کنید این وضعیت را به مدت 30 الی 60 دقیقه ثابت نگه دارید و هر روز چندین نوبت آن را تکرار کنید تا احساس کشیدگی در انگشتان و ساعد پیدا کنید.
نقاط تریگر به عضلات سفت و دردناک مشخصی گفته می‌شود که با لمس کردن آن شما احساس درد در سایر نقاط بدن خود می‌کنید این نقاط نظیر:

  • زیر چین آرنج 4 سانتی‌متر بالای ساعد در یک نقطه در امتداد عضله اکستنسور دیجیتوروم
  • از چین مچ دست 4 سانتی‌متر به سمت آرنج در وسط زیر ساعد قرار دارد.
  • از چین مچ 2 سانتی‌متر به سمت انگشتان در امتداد رباط عرضی مچ دست و عضلات شست
  • ماساژ بر روی این نقاط می‌تواند باعث کم شدن درد شود نه تنها در این نقاط بلکه درد پخش شده به دست و انگشتان کمک می‌کند.

پرهیز از انجام کارهای تکراری که باعث تشدید درد می‌شود. چنانچه که امکان توقف فعالیت وجود ندارد باید حدالامکان از فعالیت‌های خود را کاهش دهید یا به سبک دیگری آن را تغییر دهید که به مچ دست شما فشار وارد نشود. از خم نمودن مچ دست اجتناب کنید.
در هنگام استراحت نمودن دست خود را بالاتر نگه دارید. در صورت استفاده از آتل باید شیوه صحیح و درست پوشیدن آن را بیاموزید. استرس داشتن همراه با فعالیت می‌تواند آسیب‌های زیادی به شما وارد کند به همین دلیل کنترل استرس نقش کلیدی در کاهش درد ایفا می‌کند.
از انجام حرکات تشدید کننده درد خودداری کنید. از دست سالم برای استفاده از موس سیستم کمک بگیرید.
در نظر داشته باشید که آتل حرکت را کند می‌کند و باعث تشدید درد می‌شود؛ اما با استفاده مکرر متوجه میزان اثربخشی و کاهش درد خواهید شد.
خارج از برنامه فیزیوتراپی از سفتی و سختی عضلات و مشکل در عملکرد مفاصل در زمان استفاده از آتل جلوگیری کنید. تونل کارپال گذرگاه باریکی در مچ دست است که به سمت کف دست باز می‌شود.  تونل کارپال از پایین با استخوان‌های مچ و از بالا با رباط‌های عضلانی محاصره شده است.
عصب میانی از این تونل گذشته و به انگشت شست، اشاره، سبابه و نیمی از انگشت حلقه حس می‌دهد. بسیاری از تاندون‌ها هم از تونل کارپال می‌گذرند. اگر در این مکان ورمی ایجاد شود، عصب بزرگِ میانی به سادگی تحت فشار قرار می‌گیرد و سندروم تونل کارپال ایجاد می‌شود.