روش ماساژ چینی

ماساژهای درمانی یکی از روش‌های محبوب و پر طرفدار برای درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی می‌باشد. استفاده از انواع ماساژ مناسب برای درمان که ریشه در فرهنگ و سنت کشورها دارد با انجام روش‌ها و تکنیک‌های مختلف به بیماران و افرادی که دچار افسردگی، استرس و … هستند کمک قابل توجهی می‌نماید.
اما در میان ماساژهای متعدد در دنیا ماساژ چینی نیز یکی از ماساژهای معروف و رایج برای بهبود سلامتی می‌باشد که در برخی از مراکز معتبر ماساژ در اصفهان این ماساژ ارائه می‌شود.
طب سنتی چینی روش‌های متعددی برای درمان انواع بیماری‌ها دارد. طب سوزنی و ماساژ درمانی، دو روش درمان چینی است که انجام آن در کل جهان رایج می‌باشد.

ماساژ چینی چیست؟

ماساژ چینی در واقع از طب سنتی چینی گرفته شده است. این ماساژ بخش مهمی از طب سنتی چینی بوده است که سابقه آن به قرن دوم پیش از میلاد باز می‌گردد.
این ماساژ با ماساژ بافت عمیق و ماساژ ورزشی تفاوت دارد و با هدف تسهیل انرژی (چی) در بدن و بهبود کلی شرایط سلامت بدن انجام می‌شود.
علاوه بر این ماساژ چینی با استفاده از تکنیک‌های مختلف که با دست ماساژور روی نقاط معینی از بدن انجام می‌شود و سبب تحریک این نقاط و در نتیجه تنظیم و درمان آن‌ها می‌شود. همچنین انجام این تکنیک‌ها سبب به حرکت در آمدن جریانات تعدیل کننده بدن می‌شود.

انجام ماساژ درمانی چینی باید توسط پزشک انجام شود ولی همکاری بیماران در انجام این حرکات لازم و ضروری است.
بیمار باید توصیه‌های پزشکی را نیز به خوبی رعایت نماید تا بتواند به سلامتی دست یابد.

توصیه‌های پزشکی شامل تغذیه درست و سالم است که تعدیل روح را به ارمغان می‌آورد.
جلسات ماساژ چینی بین 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد و به طور متوسط درمان یک بیماری نیز به 1 تا 12 جلسه نیاز دارد. ماساژهای سنتی اساساً برای تسکین دردها و آرامش آن‌ها به کار می‌رود.

انجام ماساژ چینی

انرژی (چی) چیست؟

برای این که بتوانیم تصور درستی از ماساژ چینی داشته باشیم ابتدا باید کمی در مورد انرژی چی که اساس انجام ماساژ چینی است بیشتر بدانیم.
انرژی چی (Qi) به معنای تنفس یا هوا در لغت می‌باشد.

اما در واقع انرژی چی جریان انرژی و نیروی زندگی برای هر موجود زنده‌ای تعریف می‌شود. این انرژی در بسیاری از عناصر زندگی در چین از جمله طب چینی، هنرهای رزمی، خوشنویسی و … نفوذ پیدا کرده است.

طب چینی بدن انسان را بر اساس الگوهای طبیعی انرژی چی می‌داند که از طریق کانال‌های مریدین‌ در کل بدن جریان پیدا می‌کند.
بر این اساس اگر این کانال‌ها دچار گرفتگی و انسداد شوند، انرژی چی کاهش پیدا می‌کند و اندام‌های کلیدی بدن دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شوند.
طب چینی آرامش بدن را در استفاده درست از تغذیه، ورزش، طب سوزنی و ماساژ می‌داند که به وسیله آن‌ها می‌توان مشکلات بدن را اصلاح نمود.

روش درمان در ماساژ چینی

همان طور که گفتیم طب چینی معتقد است که جلوگیری از استرس و بیماری‌ها به وسیله جریان مداوم و درست انرژی در بدن اتفاق می‌افتد.
روش‌های متعددی برای جریان‌ سازی انرژی در بدن وجود دارد. طب سوزنی، طب فشاری و ماساژ چینی از روش‌های موثری هستند که پزشکان و درمانگران در طی سال‌ها تجربه از آن برای اصلاح انرژی در بدن کمک گرفته‌اند.

روش ماساژ چینی برای جریان بهتر انرژی این است که کانال‌های انرژی را دستکاری می‌کند تا به بهبود بسیاری از مشکلات و نهایتاً شادابی در بدن دست یابد.

برای انجام این روش ابتدا ماساژور یا درمانگر نقاط انسداد جریان انرژی را شناسایی می‌کند و سپس با استفاده از تکنیک فشار به پاکسازی مسیرهای انسداد انرژی که باعث ایجاد بیماری‌ها و مشکلات در بدن می‌شود می‌پردازد و جریان انرژی در بدن به حالت تعادل باز می‌گرداند.

تکنیک فشار در ماساژ چینی

تکنیک‌های ماساژ چینی

بسیاری از افراد ماساژ تویی نا را ماساژ چینی می‌دانند در صورتی که این ماساژ یکی از سبک‌های ماساژ چینی به شمار می‌رود.
ماساژ چینی دارای دو سبک به نام‌های ماساژ تویی نا و ماساژ زی یاه می‌باشد. این دو سبک روش‌های متفاوتی دارند اما هدف در هر دو روش یکی می‌باشد.

1- ماساژ تویی نا

این سبک از ماساژ چینی به ماساژ بافت عمیق شباهت‌هایی دارد. تکنیک‌های این ماساژ شامل ورز دادن، کشش و حرکات دیگر برای بهبود نقاط درد و برطرف نمودن انسداد در ماهیچه‌های بدن می‌باشد.

2- ماساژ زی یاه

این سبک از ماساژ چینی با انجام روش‌های مانند نیشگون و فشار روی سطح پوست به بهبود نقاط انسداد یافته انرژی در بدن کمک می‌کنند. این روش شباهت زیادی به طب فشاری و رفلکسولوژی دارد.

هدف از انجام این دو روش در واقع کمک به رهاسازی تنش‌های فیزیکی و بهبود انرژی می‌باشد و همچنین انجام این ماساژ به تعادل اندام‌های بدن و ایجاد سلامت عمومی بدن کمک می‌کند.

ماساژ چینی مفید برای سلامتی

فواید روش ماساژ چینی

تا این جا با روش‌ها و هدف‌های ماساژ چینی آشنا شدیم اما این ماساژ درمانی در حال حاضر به صورت گسترده در سراسر جهان رواج پیدا کرده است.
این به دلیل فواید خوب و اثربخشی است که ماساژ درمانی چینی برای بهبود سلامتی در بدن دارد.

مهم‌ترین فواید روش ماساژ چینی عبارت است از:

  1. افزایش انرژی در بدن
  2. افزایش سرعت بازسازی در بافت‌های نرم
  3. بهبود سلامت عاطفی فرد

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. افزایش انرژی در بدن

این ماساژ با انجام تکنیک‌های آرام بخش به افراد برای رسیدن صلح و آرامش کمک فراوانی می‌کند. همچنین این ماساژ به افراد برای داشتن خواب با کیفیت کمک کرده و سطح انرژی را در بدن افزایش پیدا می‌کند.

2. افزایش سرعت بازسازی در بافت‌های نرم

افرادی که دچار گرفتگی و یا سفتی در نقاط مختلف بدن مانند کمر، شانه و … می‌باشند می‌توانند به کمک ماساژ چینی جریان خون در بدن را افزایش داده و بافت‌های نرم را به سرعت بازسازی نمایند.

ماساژ چینی فشاری

3. بهبود سلامت عاطفی فرد

همان طور که اشاره شد تکنیک‌های ماساژ چینی بر اساس لمس و بهبود انرژی در بدن صورت می‌گیرد. بنابراین این روش به تقویت روحیه فرد و بهبود تنش‌های روانی افراد کمک کرده و در نتیجه به سلامت عاطفی کمک می‌کند.

دیگر فواید ماساژ چینی

  • بهبود جای بخیه و زخم‌ها
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • کاهش فشار خون
  • بهبود شرایط تنفسی و گردش خون
  • آزاد کردن اسید لاکتیک در بدن
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *